LGBT+ Film Festival jest największym świętem kina LGBT+ w Europie Środkowo-Wschodniej. Po cieszących się bardzo dużym zainteresowaniem projekcjach festiwalowych w kinach w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Koninie, Gdańsku i Bydgoszczy, przyszedł czas na Szczecin. 14. LGBT+ Film Festival zawita do Kina Zamek w Szczecinie w dniach 16-22 czerwca 2023 roku.

Odważne, queerowe kino artystyczne, hity światowych festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerek i wizjonerów. Kino zaangażowane w sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich! LGBT+ Film Festival powraca do Szczecina z zestawem sześciu znakomitych filmów, które bardzo ciekawie i w sposób bardzo wartościowy, wypowiadają się na bardzo ważne współczesne tematy.

 

EISMAYER

16 czerwca (piątek), godz. 19:30

dramat, Austria, Niemcy 2022 (87’)

Reżyseria: David Wagner

Obsada: Gerhard Liebmann, Luka Dimic, Julia Koschitz, Anton Noori

Charles Eismayer to najsurowszy oficer szkoleniowy w Siłach Zbrojnych Austrii. Budzi respekt i strach. Bezwzględny wobec podwładnych, nie waha się w swojej dyscyplinie i rozkazach. Kiedy pojawia się nowy rekrut Falak, bez wstydu przyznający się do homoseksualności, maska, za którą sierżant skrywa swoją tożsamość, zaczyna pękać. Dla kogoś takiego jak Eismayer miłość do drugiego mężczyzny jest nie do pogodzenia z obrazem wzorowego żołnierza. Czy zdecyduje się ponad wszystko chronić swój wizerunek twardziela, czy pozwoli się ponieść sercu i pożądaniu? Ta historia wydarzyła się naprawdę. „Eismayer” porusza temat stereotypowego wizerunku męskości oraz tego, jak orientacja seksualna jest automatycznie kojarzona z określonymi konwencjami i rolami. Film zdobył Grand Prix w sekcji Międzynarodowy Tydzień Krytyki na festiwalu filmowym w Wenecji w 2022 roku.

 

LESBIAN LOVE AFFAIRS (SHORTS)

17 czerwca (sobota), godz. 19:30

filmy krótkometrażowe (98’)

Blue Hour

Maja, kelnerka w małej miejscowości pośrodku niczego, dryfuje przez życie bez celu, próbując pogodzić się z trudną przeszłością. Pewnego dnia próg jej baru przekracza tajemnicza kobieta, która wyraźnie na kogoś czeka. „Blue Hour” miało szansę wystartować w wyścigu do tegorocznych Oscarów. reżyseria i scenariusz: Stacey Rushchak, obsada: Monika Szwajnos, Karolina Rzepa, Beata Bandurska, zdjęcia: Grzegorz Adach, produkcja: Polska 2022, czas: 27 minut, gatunek: film fabularny, napisy: angielskie

Keep/Delete

W świecie przyszłości, gdzie wspomnienia są przechowywane jak pliki komputerowe, dwie kochanki decydują się na wymazanie swojej relacji z pamięci. reżyseria i scenariusz: Kryzz Gautier, obsada: Wilder Yari, Lorena Jorge, Tryphena Wade, muzyka: Shirley Long, zdjęcia: Gabrielle Paciorek, produkcja: USA 2022, czas: 19 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Okay. Nevermind.

Młoda lesbijka postanawia poszukać miłości podczas domówki. Co może pójść źle, jeśli należysz do millenialsów z lękami społecznymi, ale bardzo pragniesz uczucia?

reżyseria i scenariusz: Yaaley Weiss, obsada: Shay Kol, Gili Ben Harush, Ella Shik Blum, Noa Lavi, zdjęcia: Amir Liberman, produkcja: Izrael 2022, czas: 4 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Ours (私たちの)

Gdzieś we wnętrzu każdego człowieka gra piosenka o miłości… Delikatna, rozgrywająca się w Tokio opowieść o fotografce przeżywającej zawód miłosny i wyzwalającej swoje pragnienia.

reżyseria i scenariusz: Kozue Ito, obsada: Kozue Ito, Ryohei Katsumata, Nana Akuzawa, Takuro Harada, produkcja: Japonia 2022, czas: 30 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Yellow Polka Dot

Jest rok 1962, Sandra i Barbara cieszą się słońcem na plaży w towarzystwie swoich partnerów. Poprzednią noc wszyscy razem spędzili w klubie, gdzie między kobietami zawiązała się więź – jednak zupełnie inna niż zwykła przyjaźń, która połączyła mężczyzn. reżyseria: Tin Nguyen, scenariusz: Ben Kurstin, obsada: Amy Stricker, Tori Lane Ross, produkcja: USA 2021, czas: 18 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

 

HOW TO TELL A SECRET

18 czerwca (niedziela), godz. 19:30

dokumentalny, Irlandia 2022 (98’)

Reżyseria: Shaun Dunne, Anna Rodgers

Obsada: Shaun Dunne, Eva-Jane Gaffney, Jade Jordan, Lauren Larkin

Mr Gay World, młodzi imigranci, pełna energii drag queen: wszyscy żyli z wielkim sekretem, który ma moc wpychania z powrotem do przysłowiowej szafy nawet tych dumnych, swobodnych i wyoutowanych. Upłynęło już trochę czasu, od kiedy wirus HIV był niemal zawsze bezwzględnym wyrokiem. Nie zniknęły jednak ignorancja i uprzedzenia w społeczeństwie. Jak opowiedzieć o czymś, o czym nikt nie chce słuchać? Robbie Lawlor dowiedział się, że ma HIV w wieku 21 lat i został jedną z najmłodszych osób, które dokonały coming outu w irlandzkiej telewizji. Veda, pełna energii drag queen obiecała sobie, że nikomu nie zdradzi swojego statusu serologicznego, ale w końcu zrzuciła brzemię tajemnicy wyśpiewując ją. Grupa kobiet zaś, które nie mogą pokazać twarzy, znalazły kreatywne sposoby, by usłyszano ich głos.

Raz na jakiś czas pojawia się istotny film, który dzięki swojemu świeżemu, nowatorskiemu spojrzeniu podnosi na duchu. Taki właśnie jest „How To Tell A Secret”. Określany mianem dokumentu hybrydowego, łączy w sobie performance z technikami narracyjnymi z pogranicza gatunków. Warto go zobaczyć niezależnie od wieku i płci; działania, w jakie bohaterowie przekuli swój początkowy smutek i bezsilność po diagnozie to prawdziwa iskra nadziei.

 

BŁĘDNY OGNIK (FOGO-FÁTUO)

20 czerwca (wtorek), godz. 19:30

film fabularny/komedia muzyczna, Portugalia, Francja 2022 (67’)

Reżyseria: João Pedro Rodrigues

Obsada: Mauro Costa, André Cabral, Joel Branco

„Błędny ognik” to nieobliczalna fantazja erotyczno-ekologiczna; ocierający się o kamp wytwór wyobraźni scenarzysty i reżysera João Pedro Rodriguesa. Ten wyjątkowy filmowiec bawi się musicalową konwencją, cytując jednocześnie wzburzoną Gretę Thunberg czy przeskakując w czasie aż do 2069 roku. Mamy tutaj młodego arystokratę, który zapragnął zostać strażakiem, dzieci z zaangażowaniem śpiewające piosenki o drzewach oraz nawiązania do historii sztuki. Książę Alfredo, następca tronu w portugalskiej dynastii przejęty pożarami lasów, szokuje swoją królewską rodzinę podjętą przez siebie decyzją. Postanawia rzucić studia, by ugasić potrzebę niesienia pomocy przyrodzie. Jego plan nie jest traktowany zbyt poważnie, tym bardziej, że delikatny książę nigdy nie zajmował się pracą fizyczną. Do pomocy początkującemu Alfredo zostaje przydzielony czarnoskóry Afonso, były student socjologii. Wśród strażaków młody książę przeżyje chwile i zobaczy rzeczy, jakie do tej pory widywał co najwyżej na barokowych obrazach…

 

BREAKING THE ICE

21 czerwca (środa), godz. 19:30

dramat, Austria 2022 (102’)

Reżyseria: Clara Stern

Obsada: Alina Schaller, Judith Altenberger, Tobias Samuel Resch

Wkraczająca w dorosłość hokeistka Mira wydaje się twarda jak lód i nie pozwala sobie na słabość. Życie wymaga od niej łączenia roli przywódczyni drużyny z wymagającą fizycznie pracą w rodzinnej winnicy. Kiedy jednak do jej zespołu dołącza nowa zawodniczka Theresa, zimna i zdecydowana Mira zaczyna topnieć, odsłaniając swoje uczucia i odkrywając nieznane wcześniej strony swojej osobowości. Nocne eskapady odsłaniające przed dziewczyną queerową stronę miasta dodają skrzydeł, których nie zamierza już składać. Jednak otoczenie wolałoby widzieć ją nadal w sztywno wyznaczonych ramach. Reżyserka Clara Stern, dla której „Breaking the Ice” jest debiutem w formie pełnometrażowej, podkreśla, że pragnie robić filmy, które wstrząsają widzem/ką i nie pozostawiają obojętnym/ą. Chętnie skupia się na tematach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem feminizmu.

 

W MOIM IMIENIU (Nel mio nome)

22 czerwca (czwartek), godz. 19:30

dokumentalny, Włochy 2022 (93’)

Reżyseria: Nicolò Bassetti

Obsada: Leonardo Arpino, Raffaele Baldo, Andrea Ragno, Nicolò Sproccati Producentem wykonawczym „W moim imieniu” jest transpłciowy aktor i twórca filmowy Elliot Page. Dokument w reżyserii Nicolò Bassettiego jest inspirowany jego własnym doświadczeniem jako ojca Matteo, transpłciowego syna.

Film opowiada historię czterech transpłciowych mężczyzn – Nica, Leo, Andrei i Rafa – którzy spotkali się w Bolonii po tym, jak każdy z nich zaczął tranzycję. To opowieść o dojrzewaniu i przyjaźni, których nigdy za wiele, szczególnie w queerowym wydaniu. Elliota ujęła dogłębna analiza rozmaitych odcieni ludzkiej tożsamości: „Nigdy nie widziałem takiego filmu. Fakt, że Bassetti często konsultował się ze swoim trans synem podczas produkcji, jest dla mnie bardzo piękny i myślę, że to osobiste doświadczenie widać w filmie. Jestem zaszczycony, że dołączyłem do filmowej ekipy i nie mogę się doczekać, aż wszyscy to zobaczą”.